
“De nieuwe richting moet een beter, zachter en menselijker perspectief bieden, willen we continueren.”
“Mensen zijn het goud binnen elke vorm van organisatie. Ze blijven het goud. En ze waren het altijd al. Dit moet op prioriteit nummer 1.”
“We hebben een omslag nodig in omgang, betekenis, cultuur, veiligheid en openheid. Geen top down traject, maar een (veel breder!) mensgedragen traject.”
“(Leiderschaps) Coaching alleen is niet genoeg. HR dekt niet het hele plaatje. Er is (etnografisch) mensgericht onderzoek, verbindende betekenis en communicatie, én coaching nodig binnen de organisatie voor meer betrokkenheid en resonantie.”
“Waar wringt het evt.? We openen het, zodat we het kunnen transformeren naar een nieuw verhaal. Geslotenheid is de dooddoener voor vooruitgang.”
“In die transitie hebben we houvast en begeleiding nodig. Voor de ontvouwing van een nieuw verhaal en nieuwe waarden. Op een manier dat de positionering van een sensitief slimme organisatie gedragen wordt.”

Heartsmart organisaties.
Heartsmart(ness) gaat over sensitieve slimheid. Een sensitief slimme organisatie zet betekenis, verbinding en het proces centraal. Om beter, aantrekkelijker en duurzamer te worden en blijven. Voor mensen. Het gaat níet over efficiënter, slimmer en winstgevender worden. Het gaat om prettiger. Een heartsmart organisatie heeft aandacht voor het proces, niet enkel voor het resultaat. De focus op resultaat en zwaktes, houdt een organisatie weg bij het proces waar de échte (menselijke) kracht in verscholen ligt. En als het vervolgens klopt vanbinnen, dan ga je dat aan de buitenkant zien.
En dat begint niet top-down. Het moet breed opgehaald en gedragen worden. Pas dan weet je samen wanneer positieve verandering en nieuwe betekenis écht geland zijn.
Er is ook geen HR, ‘happiness officer’, wellbeing budget etc. verantwoordelijk. Je bent samen verantwoordelijk. Voor het oude. Voor het nieuwe. En de weg daar naartoe. Wie willen we en kunnen we zijn als mensen, als we alle gegroeide structuren even loslaten?
The Heartsmart Company is geen onderzoeksbureau, communicatie adviesbureau of coaching bedrijf. Het is het allemaal en daarmee samen meer. The Heartsmart Company staat, in iedere ontmoeting, voor een positieve invloed en ont-wikkeling. Het ontwikkelen van sensitiviteit is het meest slimme om te doen. Sensitiviteit gaat over opmerkzaamheid. Een hoge vorm van intelligentie. (En dat is iets anders dan intellect)
Onderaan deze pagina lees je hoe we een Heartsmart organisatie (afdeling of team) samen kunnen realiseren. Wees welkom!

S. Brandse – Plus onderwijs instelling

Veranderen vraagt om betekenis en mensen. Niet om plannen. Organisaties willen mensen betrekken bij verandering, maar vrezen de complexiteit ervan. Terwijl de breedte en verrijking van alle invloeden, juist een versneller is voor verbinding, participatie en nieuwe betekenis.
In een steeds dynamischere wereld is menselijke waarde de constante. Waar technologie veroudert, blijven mensen het verbindende en verankerende vermogen bieden. Ze geven richting, juist als alles beweegt. Dit is iets om te benutten, niet om te vrezen.
Onderzoek van zowel Stanford als Harvard toont het aan: 85% van werksucces komt voort uit menselijke vaardigheden, niet uit technische expertise. Organisaties die durven bouwen aan een stevig menselijk fundament, creëren niet alleen draagvlak. Ze realiseren echte beweging.
m. van wijk – directeur ONDERWIJS-INSTELLING
“Wauw! Echt Wauw! Ik heb even geen andere woorden! Hiermee kunnen we onze volgende stap nog veel beter inzetten! Ik weet niet hoe ik je moet bedanken Doran…”

Welkom.
Ik ben Doran (41) en werk al bijna 20 jaar op het snijvlak van (etnografisch) mensgericht onderzoek, transitiecoaching en communicatiestrategie. In alles dat ik doe zet ik betekenis (van mensen en bedrijven) centraal. Om hiermee aanwezigheid en omgang kloppender en kwalitatiever te maken. How do you show up?
Ik startte in 2008 als Wetenschappelijk Communicatie Onderzoeker en schreef verschillende publicaties over het bereiken en beïnvloeden van mensen. Hierna werkte ik o.a. in Nigeria voor Heineken en als merk- en mens inzichtenexpert voor andere (inter)nationale merken, bureaus en projecten.
Sinds 2017 werk ik zelfstandig. En volgde in die tijd ook de jaaropleiding tot Transformational Presence Coach. Wat staat voor een manier onderzoeken en coachen, waarbij het ontvouwende potentieel in mensen en organisaties tot leven komt. Met mijn achtergrond als kwalitatief onderzoeker en communicatiestrateeg, zorg ik ervoor dat het ongrijpbare nieuwe, gedragen betekenis krijgt.
Stay Heartsmart,
Doran van Veenendaal
Teamdag(en)
Inzicht > Betekenis > Verbinding > Heartsmart Team.
Leiderschap doe je nooit alleen. Niemand heeft een solorol. Leiderschap is de uitnodiging tot verbinding, vertrouwen en het vermogen om samen te bewegen. Vloeibaar en weerbaar, wil je samen blijven verankeren.
Daarom creëren we tijdens teamdagen de ruimte om stil te staan, met creatieve oefeningen om die nieuwe betekenis ophalen. Zo ontdekt iedereen binnen het team de eigen positieve invloed. En de gedeelde visie. Want betekenis is de voorwaarde voor verankering en verbinding. En verbinding is de voorwaarde voor überhaupt verandering.
Zo bouwen we aan een Heartsmart team, waar individualiteit én samenhorigheid elkaar ontmoeten. Een team dat veilig, stevig en betekenisvol voelt.
Interesse? Kom op de lijn voor een call of koffie! Neem contact op met Doran doran@theheartsmartcompany.nl
Organisatietraject
Inzicht > Betekenis > Verbinding > Heartsmart Verandering & Organisatie.
Is de organisatie toe aan een nieuwe (heartsmart) beweging? Richting een mensgerichter (merk)verhaal, cultuur/ omgang of nieuw proces. Iedere nieuwe ontvouwing start met mensgericht (kwalitatief) onderzoek. Het start met betekenis. Hier valt ontzettend veel uit te leren, en vormt het begin van draagvlak en beweging. ‘Gewoonweg’ door mensen (bij)dragers te laten worden in een nieuwe ontwikkeling.
Dit traject start daarom met kwalitatief onderzoek. Mensen écht zien, horen en waarde ophalen voor een nieuwe organisatie-ambitie en transitie. Hierna volgen communicatie-ontwikkeling en coaching om samen in het (Heartsmart) veranderverhaal te groeien. Samen brengen en belichamen we hiermee een mooiere mensgerichte toekomst, in het nu.
Dit traject is voor organisaties / merken die mensgerichter willen verbinden, communiceren en bewegen. Het is belangrijk dat de menselijke waarde echt (interne) onderzoeksruimte krijgt. Om vervolgens samen steviger te staan in nieuwe betekenis. Hier vandaan maken we samen een (Heartsmart) veranderverhaal, wat zorgt voor verbinding, houvast en richting.
Voor grotere organisatietrajecten stel ik evt. een klein team samen. Mijn samenwerkingspartners zijn ervaren, sensitief slim, en bewezen professionals op het gebied van human research & impact, verbinding, diversiteit, coaching en (communicatie)strategie. Benieuwd hoe een organisatietraject eruit kan zien? Neem contact op met Doran doran@theheartsmartcompany.nl